BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, October 5, 2009

Sabarlah Wahai Hati....

Petang Satu Ramadhan, di Dapur Rumah...

“mak ari ni kita nak masak pe tuk buka pose?”…Tanya aku kepada emak sambil-sambil potong sayur…”kita buat rojak je la..lagipun abah tak balik..makan simple-simple je..”..kata emakku pula. "OK...." jawabku sepatah..." Kak Long, saing Kak Long si @#*& da ade gewe (pakwe) ke??"...tetiba soklan cepu cemas tu menghujani aku…”a’ah…da ade gewe…orang @#$&*…” jawabku bersahaja…senang la saing mu tu nanti..ye la nanti tok susah-susah cari doh…ado doh…nak mintak tolong gapo-gapo pun senang…tetiba mak mengexplain tanpa aku duga…”aloh mok..wat gapo ade gewe …tak de gewe pun bley hidup pe..bley mintak tolong pe..ari tu ore suruh Qalbi belikan tiket..senang je…x de susoh pon…tiba giliran aku berhujah..”ade gopo-ade gapo….orang royak ni bende sungguh…senang mu nanti kuar tak susah-susah cari doh..ingat sene ko nak jupo time kijo nanti..ore pakak ado blako la time tuh...mak takut jadi @$#&^* jah”…mak pulang paku buah keras…aku diam membisu.. diam bukan terpana dengan omelan emak..tetapi diam berfikir tentang sesuatu… hatiku bermonolog...”biarlah ore tak de Kekasih Hati mok…asalkan ore happy...x per la…ade rezeki kawin nanti,suami ore la jadi Gewe ore kat Dunia dan Akhirat sampai bila-bila… InsyaAllah mok jangan risau…ade la jodoh anak mok ni…

Kata-kata mak tadi..buat aku berfikir sejenak..ade kebenaran nye di satu sudut..di satu sudut lain aku kurang bersetuju dengan pandangan emak..aku sebolehnya tidak mahu terlibat dengan hubungan perasaan lelaki perempuan sehinggalah aku berkahwin… itu janjiku pada diri yang aku pegang sampai kini…biarlah pengalaman mengajar siapa aku dan tujuan aku dihidupkan…bukan aku menolak fitrah…setiap manusia ada perasaan cinta, kasih dan sayang. Lelaki punyai perasaan terhadapa perempuan dan sebaliknya…itulah Sunnatullah yang telah ditetapkanNya…

Firman Allah :

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga)
( Surah Ali Imran : ayat 14 )

Aku juga insan biasa seperti yang lain ingin berkasih sayang dan disayangi..tapi cukuplah aku salurkan kasih sayang aku ini kepada YANG HAK sahaja buat masa ini…biarlah aku pegang sehingga sampai masanya nanti..sebab aku yakin dengan firman Allah :

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji pula, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki- laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik pula”.

(Surah an-Nur : ayat 26)



Bukan mudah untuk mengurus hati dari perasaan rindu, sayang dan kasih kepada orang yg kita suka..aku mengakuinya…tetapi cubalah untuk memujuk hati supaya berjihad melawan perasaan fitrah tu dari tersasar jauh… kuatkan diri untuk jauh dari perasaan yang membawa kita menghampiri pada zina…Allah telah memberi amaran dalam firmannya :

Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. dan suatu jalan yang buruk.
( Surah Israa’ : ayat 32 )

Benar….sekurang-kurangnya kita berusaha untuk berubah…Allah menilai setiap apa yang kita usahakan.. percayalah….

Bersabarlah wahai hati…Allah sedang mempersiapkan jodohMu…bersabarlah…Allah mendengar sgala doa-doamu… Allah pasti menunaikan janjiNya…yakinlah wahai hati….jangan mudah putus asa….

Aku masih teringat suatu ketika bersms dengan sorang ukht berbicara soal hati, perasaan dan jodoh. Di akhir sms kami, dia sempat titipkan sms yang membuat aku tersedar sejenak….

“Wahai wanita solehah….jangan risau akan jodohmu..kerana muslimin yang bijaksana itu, tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan semata-mata..Sesungguhnya lelaki itu adalah pemimpinmu, andai belum sampai jodohmu anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu..kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya dan lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu…”

Tersingkap kebenaran di sebalik kata-kata ini...menyedarkan aku daripada leka yang aku cipta sendiri...

Jangan bersedih wahai hati…

Kadang-kadang apa yang engkau impikan tidak selalu menjadi kenyataan.. engkau diuji dengan bermacam dugaan…sampai-sampai rasa kecewa dan sedih engkau rasakan.. bersabarlah wahai hati…ketahuilah bahawa Allah sedang mempersiapkan sesuatu yang lebih indah dari apa yang engkau impikan…percayalah…Allah mengasihi engkau selalu indah pada waktunya…

Wahai Maha Pengasih…..
Jika aku jatuh cinta….benihkan cintaku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu agar bertambah kekuatanku mencintaiMu…

Wahai Maha Penyayang…
Jika aku jatuh hati…izinkan aku menyentuh hati seseorang yang hatinya sentiasa tertaut padaMu…

Wahai Maha Pencinta…
Jika aku rindu…rindukan aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu…jagalah rindunya padaMu, agar dia tidak lalai dari merindui SyurgaMu..

Wahai Maha Mendengar isi hati…
Seandainya dia diciptakan untukku..dekatkanlah hatinya dengan hatiku…dan jika dia bukan untukku…damaikanlah aku dengan ketentuanMu…

Amen…amen..Ya Rob Alamin…




0 comments: